úterý 31. července 2012

Motorista veterán

Téměř každému motoristovi se srdce rozbuší při pohledu na čmoudící stroje zašlých časů. Někteří se do nich natolik zamilují, že si takovou mašinu pořídí a jeho provozu obětují veškerý svůj volný čas i finanční prostředky. Často si musí vyrobit i náhradní díly a promění se ve Ferdy mravence či brouky Pytlíky, Všeználky všeho druhu. S neutuchající vervou se pustí do studia znalostí napříč celé řady řemesel, od kovářského, strojírenského, kolářského, truhlářského až po čalounické. Při zkrášlování svého miláčka stráví mnoho hodin práce, aby se v něm moli svézt a případně ho předvést podobným nadšencům a široké veřejnosti na různých veřejných akcích. 

Antonín Pavelka z Napajedel k nim patří a zašel mnohem dál. Sám vytváří repliky starých prototypů minulých staletí na parní a elektrický pohon. Pro vědomosti jezdí po všech světových muzeích od Ameriky po Austrálii. Do Rožnova pod Radhoštěm přijel v rámci Beskyd Rallye Turzovka se třemi replikami ze své sbírky. Anglický katalog historických automobilů pro něho zachránili před rozdrcením pracovníci Otrokovických papíren. V něm nalezl zmínku o elektromobilu značky Dora z Italského Janova, který se nedostal do sériové výroby a zůstal jen prototypem. Tři roky čekal na originální kočár vyrobený bratry Berghofery z Vídně a bádal po evropských muzeích než sehnal potřebné technické informace a mohl se pustit do tvorby jeho repliky. V německém Sinsheimu zase spatřil jednokolový motocykl z roku 1894 Francouze Ericha Ediona Putona, chtěl se na něm svést, ale nechtěli mu ho půjčit. Rozhodl si ho udělat sám, aby poznal jak se na něm jezdí. Sehnal si dobové technické výkresy a pustil se do díla. Oslovil ho také první fungující  parní motocykl z roku 1868 amerického puškaře Sylvestra Howarda Ropela. Jeho originál vystavuje Národní technické muzeum americké historie Smithosonian ve Washingtonu. Kde pro stavbu repliky získal část technických podkladů. Nezbývá, než mu popřát hodně sil pro další jeho činnost a šikovného následovníka, kterému by mohl předat své nadšení i zkušenost.

Elektromobil značky Dora určitě skýtá pohodlné svezení pro cestující
a nadhled pro řidiče.


Zato jízda v jednokolovém motocyklu může být trochu dobrodružná. 
První fungující parní motocykl váží 92 kg bez paliva a vody. 
Opravdu krásný a složitý stroj
z dílny amerického puškaře Ropela.
Musíte hlídat tlak páry, aby nedošlo k výbušné nehodě!

Související reportáž BESKYD RALLYE TURZOVKA

Žádné komentáře:

Okomentovat

Milí přátelé, zde můžete přidat své komentáře, zobrazeny budou v co nejkratší době. Prosím představte se, anonymy nezobrazuji, děkuji za pochopení.